Station Willemspoort Amsterdam deel 2


In dit deel vervolgen we de bouw van dit prachtige station. Het betreft niet het gehele project, maar alleen het stationsgebouw.

Het hoofdgebouw is nu gereed, dus gaan we eens kijken naar de perrons met de muren die het emplacement insluiten.

De muren die de sporen insluiten en de perrons bevatten zijn gemaakt uit 0,5 mm styreen. Door in lagen te werken kan heel mooi het reliëf tot uitdrukking komen. De raampartijen worden opgebouwd uit diverse onderdelen die met een mal worden uitgesneden en geplaatst. 


Ook de ramen worden met dun profiel in de raamopening aangebracht.

Een zestal van de ramen zien we in de muren verschijnen. Als de muren klaar zijn worden er nog, met uit plaat gesneden profiel, de sierranden boven op de muur gemaakt.


Op dezelfde wijze als het hoofdgebouw worden de eindgebouwtjes gemaakt.

Met diverse profielen is de vormgeving gerealiseerd.

De perrons zijn voorzien van een overkapping die wordt gedragen door een 36 tal dubbele pilaren. Dit betekent dat er (plus een paar reserve) 75 pilaren gemaakt moesten worden. Net als bij de pilaren van het bordes is ook hier weer een penseel gebruikt om de vorm van de pilaren te maken.

Om snel in een redelijke tijd deze te realiseren maak ik gebruik van eenvoudig printer papier dat ik om de penseel wikkel, met tussen de lagen papier gewone hobbylijm. Dit is redelijk snel droog genoeg om het onderdeel van de penseel te halen voor de volgende. Na een dag of twee drogen zijn er van dun styreen en wat profielen de versieringen aangebracht. Daarna zijn, van 1 mm plaat, de stenen platen onder en boven op de pilaren gemaakt. Voordat de pilaren geplaatst worden,  zijn ze eerst op kleur gebracht en een beetje vervuild.  

Als alles op kleur gebracht is worden de overkapping en pilaren geplaatst.

De overkapping wordt pas na droging op kleur gemaakt.

Het perron in de boog van het hoofdgebouw is met hekwerk tussen de pilaren beveiligd. Hier komt de computer weer tevoorschijn om het hekwerk te tekenen. Op de werktekening worden met tape de horizontale profielen vast gezet waarna de verticale daar op worden gelijmd. Als dat alles droog is worden ze op maat gesneden, zwart geschilderd en op hun plaats gezet. Ook hier wordt weer een malletje gebruikt om te zorgen dat ze allemaal netjes op dezelfde hoogte uitkomen. 

Als men goed kijkt zijn er nog een paar van die mallen te zien.

Hier krijgt men een idee van hoe het er daarna uitziet.

Alles is op kleur gebracht met acrylverf. Dit is lekker snel droog zodat je gauw weer verder kunt.
Ook is er al een belangrijk deel van de scenery klaar.

Deze foto, en de volgende geven een goed zicht op het eindresultaat. 

Het gebouw maakt deel uit van een project over de breedspoor verbinding tussen Amsterdam en Haarlem.
 

Behalve dit stationsgebouw zijn er nog een aantal leuke zaken gebouwd voor dit project.


Hierover wellicht een volgende keer meer.

Wim Ritzer.

Reageer

comments powered by Disqus

Vergelijkbaar