Oud Hollands Perronsein.

De bouw van dit vrij onbekende sein in beeld gebracht.

Het sein.

Linker foto: www.seinarm.nl


Het perronsein in deze vorm was vooral in gebruik in de eerste helft van de vorige eeuw.

Het gaf aan dat de machinist, bij een zichtbaar rood bord of een rood licht, op de plek van het sein zijn locomotief tot stilstand moest brengen.

Bij geen bord, of een zichtbaar wit licht mocht er doorgereden worden.


De bouw.

Het begin van de bouw is er. Voor de paal en het scharnier Is messing profiel gebruikt. Het bord en al het andere is styreen. Het grote gat in het bord wordt voorzien van een rood glas waar straks een witte lamp achter komt.

Voor het glas heb ik een klein beetje Kristal Klear gemengd met een beetje rode acrylverf.


De aandrijving.

De aandrijving bestaat uit een motortje met vertraging, een schakelaar en een groot tandwiel. Netjes gemonteerd op een plaatje styreen. 

In het grote tandwiel zitten drie pennen. De dunne pen gaat er voor zorgen dat de draaiende beweging wordt omgezet naar een heen- en weer-gaande beweging.

De dikke pennen, aan beide zijden van het wiel, zorgen er voor dat na elk half rondje de schakelaar de voedingsspanning naar de motor onderbreekt zodat de beweging stopt.

Op die twee standen is het bord zichtbaar of niet. 

Met een drukknopje of reed-schakelaar kan de beweging in gang gezet worden.

Het licht.

Aan de paal wordt nu een dun stukje messingdraad aangebracht. Hierop komt een lamphouder met daarin een micro-ledje.

De led is wit en komt precies op de plek achter het rode glas van het bord.

In de stand stoppen schijnt het licht nu door het rode glas in het bord.

Als het bord een kwart slag is gedraaid in de stand doorrijden, is alleen het witte licht zichtbaar.

Het sein is gereed.

Duidelijk is te zien welke twee seinbeelden dit sein kent.


Links, het witte licht zichtbaar. Doorrijden.
Rechts, het rode bord met rood licht. Op deze plek moet de machinist de loc tot stilstand brengen.
Het sein staat hier nog op een beurs-display. Op foto 1 is het sein op mijn baan geplaatst. 

Reageer

comments powered by Disqus

Vergelijkbaar