SS AB 751-754

De rijtuigserie SS AB 751-754 later NS AB 6009-6012, is de enige serie personenrijtuigen met een lichtkap geweest. Deze wagens waren bedoeld voor de dienst op Duitsland en pasten zo prima tussen de Duitse coupéwagens. 

De rijtuigen zijn specifiek voor de SS gebouwd en niet van de Duitsers overgenomen oid. Vandaar dat er een lichte verbouwing van het best passende Fleischmann rijtuig moet plaats vinden. De dimensies van het rijtuig komen keurig overeen, echter zijn de closetinrichtingen totaal verschillend. Tevens zal het rijtuig verfraaid worden met losse handgrepen en sluitseinhouders, verende buffers en modelschroefkoppelingen.

Voor een plaatje van het rijtuig in bedrijf zie het boek "De Erfenis" van Bert Steinkamp, bladzijde 44. Hier is het rijtuig al gedeklasseerd tot geheel 2e klasse en is het ontdaan van de trap op de kopwand.

Te zien op de aanzichtstekening hieronder is dat de closetinrichtingen versprongen zijn, dus twee maal aan de ene zijde, een maal aan de andere zijde, oorspronkelijk zitten ze allemaal aan dezelfde zijde. Tevens zijn er tegenover het closet 2 ramen om de wastafel geplaatst in tegenstelling tot het Duitse rijtuig, waar een enkel raam geplaatst is.

Fleischmann 5085 te verbouwen 1 zijde.

Aan deze zijde verwijderen we het raam om later te hergebruiken aan de andere kant. Het moet dus heel blijven. Wat ik heb gedaan is het helemaal rondom uitboren met een boortje 1mm. Daarna dichtzetten met een stukje styreen en 2 nieuwe ramen maken, ter grootte van de overige smalle ramen.

Fleischmann 5801 rijtuig, andere zijde.

Bij het middelste rondje moet het raam van de andere zijde geplaatst worden, dus maak een gat groot genoeg om het stukje van de andere zijde in te passen. Links en rechts moet het raam dichtgezet worden en 2x2 nieuwe ramen gemaakt worden. Deze worden net zo groot als de overige smalle ramen.

Hier zijn de buitenste ramen dichtgezet en is het raam geleend van de overzijde geplaatst.

Het gat ontstaan door het verwijderen van het closetraam is opgevuld met een stuk styreen en daarna zijn 2 ramen uitgeboord/gevijld.

Hier is in detail te zien hoe ik zo'n raam nu uitboor. Daarna met een vlakke vijl vlakvijlen en met een vierkante vijl de hoeken uitwerken.

Nieuwe handgrepen gebogen uit 0,35mm messingdraad. De juiste montageplaatsen waren nog af te lezen op de bak waar de oude meegegoten handgrepen zijn weggesneden.

Hier is de bufferbalk dichtgezet om straks een modelschroefkoppeling te kunnen monteren. Er is wat versteviging achter gezet om de balk wat body te geven. Het is altijd lastig lijmen op de Fleischmann onderstellen.

De Weinert 4-voudig opengewerkte buffers zijn verend gemaakt en klaar voor montage. Ze gaan er pas op als het frame opnieuw gelakt is.

De decals voor de bak zijn ook al geprint.

Twee dingen vallen op. Ten eerste dat er toch nog een keer geplamuurd moet worden. Ten tweede, dat ik met m'n stomme kop simpelweg vergeten ben nog wat lijstwerk aan te brengen, welke de SS wagens extra hadden op de Duitse coupébakken. Eens kijken of dat nog te doen is.


Omcirkeld 2 plekken die nabewerking verdienen. De andere zijde is aanmerkelijk strakker.

Ik werd er terecht op gewezen dat de Nederlandse rijtuigen geen klinknagelrij hadden, aan de bodem van de wagenbak. Deze is dan ook met de 2e strak maak  actie verdwenen. De vlakke zijden zijn nu ook strak, alles geschuurd met korrel 400 nat. Merk op dat enkele handrails even het veld moesten ruimen om te kunnen werken. Ze komen later terug. 

Het rijtuig is hier wel redelijk klaar. Alles is makkelijk in delen te spuiten. Onderstel zwart, kap en remmershuisje (los) groen, van het remmershuisje even het dakje afplakken, dan blijft de originele kleur behouden. Vervolgens de gastanks grijs maken en daarna alle details met de stift en kwast zwart maken, behalve de handgrepen voor de reizigers, die worden messing kleurig.


Daarna beletteren met de zelf gemaakte natte transfers en in de blanke lak van Phildie. Het groen en zwart is overigens ook van Phildie.
De ramen behoeven wat uitzoekwerk, je moet de originele strips her en der inkorten omdat er nieuwe ramen zijn toegevoegd. De nieuwe ramen kregen een stripje doorzichtig styreen als raam en worden aan de achterzijde gewit.
Op deze foto staat het rijtuig nog niet RP25 wielen, op de foto helemaal bovenaan het artikel wel. De verende buffers maken het af.

Reageer

comments powered by Disqus

Vergelijkbaar