Renovatie MK ns 1300

Ik heb 2e hands een Maikel Kastelijn NS 1300 gekocht die wel een opknapbeurt kan gebruiken.

 


 

Allereerst de lok maar eens aan alle kanten op de foto gezet.

Ten eerste zie je dan de verbeterpunten beter , maar het is ook leuk voor een vergelijk als hij straks klaar is.

De lokomotief is door de vorige eigenaar zwaar vervuild.

Zelf prefereer ik iets schonere lokomotieven , in die dagen werd het materieel toch regelmatig gepoetst .


 

Ook het soldeer werk laat hier en daar te wensen over.

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de voetplaat.

Geen probleem de loc gaat binnen kort in de thinner en word volledig gestript. 

Ik begin met de aandrijving .

Orgineel is de loc aangedreven op de achterste as van de lok.

De bouwer heeft hiervan de tekort komingen al ingezien en heeft bij Hollywood foundry een Bullant andrijving gekocht.

http://www.hollywoodfoundry.com/

Helaas kwam de radstand niet overeen met de aspotten.

 

Dus eerst radstand veranderd.

Dit lijkt wel goed te gaan komen.

Volgende stap, stroomafnemers maken.

De stroom afnemers zitten er nu eindelijk onder

Eerdere pogingen zaten niet stevig. 

Hier is ook te zien dat de achterste asbevestiging ooit eens is beschadigd door een soldeerbout.

Een nieuwe heb ik inmiddels besteld.


Nu heb ik dun plaatje styreen tegen het chassis gelijmd

en tevens een strip styreen over het chassis heen gelijmd.

Hier mee is kortsluiting op dit punt uitgesloten en het frame geisoleerd voor een decoder.

Daarna een stukje rond forforbrons aan  stroomafmemers gesoldeerd.

En daarmee de stroomafnemers vast geklemd aan het styreen.

Ook nog een keer gefixeerd met secondenlijm.

De wielen nog een keer gepoetst en nu zint het me wel.

Een vergelijk met hoe het bij aankoop was.

Verder met de loc.

Omdat rijden voor mij belangrijker is dan mooi zijn zal er best hier en daar een concessie gedaan worden.
Op de Foto is te zien dat er iets niet helemaal recht zit.
Daar gaan we eerst eens naar kijken.
Ook zit er een zwaar punt in , bij het rijden slaan af en toe de drijfwielen vast.


Het chassis onder de Loc uithalen was ook geen sinecure. 

De boutjes waarmee het chassis vast geschroefd waren zaten vast gerrot.
Meestal een gevolg van het messing niet goed schoonmaken na het solderen.
Door restanten flux corrodeert een boutje geheel vast.
Hier helpt maar een ding , het boutkopje er af frezen.  

Ook bleek voldoende secondelijm en 2 componentenlijm de boel op zijn plaats te houden.

Enig voorzichtig geweld werd dus losgelaten op het chassis.
Gelukkig zonder verdere schade heb ik het er onder uit gekregen.

Het eerste wat opviel is dat het drijfwiel rechtsboven en linksonder scheef op de as zitten.


Rechtsboven zo erg dat hij tegen het chassis aanloopt.
Dit veroorzaakt geheid kortsluiting.
Dus dat moet opgelost , al weet ik nog niet hoe.
Verder blijkt het  hornblok linksonder zoveel speling in het chassis te hebben dat hij mee kan draaien.
Dit is op de foto goed te zien, en veroorzaakt het zware punt bij het rijden.
Nu eerst de assen maar eens zien te verwijderen.
Enige onderdelen van de remmen zitten hiervoor in de weg.


De wielen er afgehaald en nu is goed te zien dat het drijfwiel tegen het chassis heeft aangelopen.

Eerst de boel maar eens schoonmaken.

Na een Thinnerbadje komt alle ellende pas goed in zicht.

Het achterste gedeelte van de frameplaten staat aan deze kant scheef naar beneden verbogen.
Vandaar dat het hornblok ook kon kantelen in de opening i.p.v. alleen maar op en neer schuiven.

Hier is goed te zien dat het chassis op meerdere plaatsen krom en verbogen is.

Omdat de loc verder eigenlijk best goed liep twijfel ik nog of ik hier veel aan zal doen.
Misschien hier en daar iets richten.
Wat ik wel ga doen is het frame strippen .
Alle losse aanbouwdelen zoals de ketel en remblokken gaan er af.
Ze zitten niet goed vast of met veel te veel tin.
Ik overweeg om het chassis eerst even te zandstralen om al het vuil weg te halen en weer een mooie schone basis te krijgen.

Het chassis even gestraald.

Dit doe ik met aluminium oxide.
Ik heb het nu even dunnetjes geaaid maar met stralen krijg je op plaatsen waar soldeer over het messing is gekomen het weer prachtig blank.
Tevens is het een perfecte manier om je messing bouwsel vetvrij te krijgen en iets op te ruwen voor het spuiten.
Ik doe het in een straalkast, heb je die niet denk dan aan goede bescherming voor je ogen en longen.

Nu zijn alle losse onderdelen er af en is het chassis back to basic.

Aan de achterzijde mist er gewoon een heel stuk van het chassis.

Het frameplaten zo veel mogelijk gericht en recht gebogen.

Verder zitten de Hornbloks van de middelste as er scheef in.
Eerst uitzoeken of er oorspronkelijk een veer in het hornblok heeft gezeten.
En zo ja ,daar eens een goed veertje voor zoeken.
Ik had het beter nieuwbouw i.p.v restauratie kunnen noemen.
Maar het chassis is nu eenmaal essentieel voor de rijeigenschappen.

Met veel moeite een stuk messing kokerprofiel 12x12mm gevonden en deze in het chassis gesoldeerd.

En deze met de freesmachine bewerkt zodat alles weer haaks is.

En de assen weer netjes gecentreerd zitten.

(Karst bedankt)

Het frame staat nu keurig op zijn wielen

Dat gaat goed komen

inmiddels de tender gedesoldeerd

de kolenbak weer in elkaargezet

en klaar.

Nu nog wel even de aandrijving er in vast zetten.

Reageer

comments powered by Disqus

Vergelijkbaar